he-hey, good-lookin’, del 2

bilkjøp er en snodig affære. jeg har bare gjort det én gang, men dette har jeg allerede lært. vi har snakket om bil i et par måneder, og i går hadde vi fått med oss sølvi og maria som sjåfører. for siste gang, yeay! vi begynt friskt på oppsal, der vi ble forsøkt overtalt til å kjøpe den mest innrøykte corollaen ever. det oste ut de åpne vinduene. bilselger: det er bare å sette inn noen skåler med eddik, så suges lukten ut.
yeah, right. dette funker etter et god fest, men tviler på at det funker på sju år gammel sur badlerøyklukt. uansett var setetrekkene skikkelig pensjis, så den var uaktuell.
vi dro videre lillestrøm for å se på enda en corolla. den var svart, hadde ikke gått så langt og hadde grei pris. og da vi kom, var den nyvasket og nypolert. veldig fin i lakken, ekstra brede 15 18 15 tommers dekk med kule felger (vent, kanskje det var felgene som var 15 18 15 tommer?), pimpet eksosrør og grått interiør. 1,4 sylinder(volum?) og 96hk (i can’t believe i’m writing this). vi kjørte en tur i lillestrøm sentrum og alt var velstand. jeg ville helst kjøpe den med én gang, men eksperten maria og naboen ville kikke mer. selgeren sa han skulle ringe hvis noen kom og var interesserte, da kunne jeg eventuelt si at jeg ville ha den før de fikk ta den. jeg forlot lillestrøm med en vond følelse av at dette var bilen, og at noen andre helt sikkert ville komme og kjøpe den.
vi kjørte videre til toyota alna for å se på en polo. den var veldig kul. men den startet ikke. i kid you not, den var død. den unge (og sikkert usikre) selgeren påstod at dette var heelt normalt. når en bil stod stille i feks en måned, ble den tappet for strøm. jaha? ja, for, eh, dere vet vel at batteriet lades ved kjøring? og hvis den ikke har blitt kjørt på en måned, så tappes den helt ut. alle de nye, store bilene i nybilavdelingen er også tomme for strøm.
right.
da han ikke lykkes å starte bilen med et eksternt batteri heller, sa vi hadet.

vi var innom et par forhandlere på helsfyr, blant annet et sted der jeg måtte undertrykke skumle kjøpeimpulser ganske kraftig og si klart nei til en to år nyere og 35 000 kr dyrere corolla. «vi kan jo bare ta opp litt mer lån….». men da møller ryen heller ikke hadde poloer i vår prisklasse, så jeg på naboen og sa «jeg vil til lillestrøm». hun sa «jeg og». jeg ringte lillestrøm og sa at vi kom ut igjen og om de kunne holde av bilen så lenge. svein ole sa «da skal du få bilen, vet du.»

så her er gliset. akkurat passe kjedelig pensjisbil som passer til to koner som knapt kan lukeparkere og skifte olje, men samtidig med kule brede dekk og kult eksosrør (jeg merker at jeg mangler adjektiver for å beskrive bilting…) som vil gi oss den respekten vi fortjener når vi svinger inn på parkeringsplassen på tveita-senteret.

dsc00118.jpg

å ha bil kan forresten bli ganske dyrt. vi har planlagt å dra på ikea for å kjøpe malm-kommode, på plantasjen for å kjøpe blomster til å ha i balkongkassene, på loppemarked for å kjøpe gammelt ræl og til sverige for å kjøpe kjøtt.

6 Responses to “he-hey, good-lookin’, del 2”


  1. 1 Stranger juni 3, 2007, kl. 6:30 pm

    Grattis! Hvorfor stoppe i kjøttdisken? Komme helt ned til EU og hilse på meg?🙂

  2. 2 Kurt juni 4, 2007, kl. 8:41 am

    Gratulerer! Fin bil!

  3. 3 carys juni 4, 2007, kl. 5:15 pm

    vi er godt i gang med listen over alle vi nå kan kjøre på besøk til i stedet for å ta buss eller tog. kanskje jeg inviterer fo og ingrid med på roadtrip til crazy cat lady. 😉

    takk, kurt! under søndagens water cress festival kan dere nyte barnet up close. hvor er festivalparkeringen, egentlig?

  4. 4 Gry juni 5, 2007, kl. 1:50 pm

    Grattis med ny bil! Så flott ut den. Veldig kjekt å være bileier så bare gled dere.


Legg igjen en kommentar

