unfinished sympathy

jeg kjenner at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal reagere på amnesty-undersøkelsen om menns holdninger til vold – særlig seksuell vold – mot kvinner, men stream-of-consciousness-rekken ser noenlunde slik ut: blir menn flaue av dette? skammer de seg? vet menn hva sex er? hvordan definerer menn sex? er menns definisjon av sex så radikalt forskjellig fra kvinners? vet menn hva vold er? hvordan definerer de vold? vet menn hva nei betyr? hva er fri vilje? hva er ansvar? hva er realiteten? vet menn at de har en hjerne? hvis ja – bruker de den?

jeg skjønner at kvinner må være forsiktige. jeg er forsiktig selv, for svarte. men jeg nekter å godta at det er konklusjonen, for da vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre. hva er forsiktig? og når må man være forsiktig? på gata? om dagen, om kvelden, i et forhold, som singel, når man sykler under en bru? og hvis det skal være sånn, da må jeg slutte å holde kjæresten min i hånda hvis jeg ikke vil ha kjipe kommentarer fra forbipasserende menn (ja, i 99 % av tilfellene er det fra menn). jeg holder henne i hånden, ergo må jeg tåle kommentarer. menn gir ikke seg selv særlig mye cred, det må jeg si.

dette er interessant: ta tabell 12, der spørsmålet lyder: «for hver situasjon ønsker vi at at du angir i hvilken grad du mener at en kvinne selv er helt ansvarlig, delvis ansvarlig eller overhodet ikke ansvarlig for å ha blitt utsatt for seksuelle overgrep dersom …» det står svart på hvitt! kvinnen omtales i/som passiv, i.e. hun har blitt utsatt for noe. i tillegg har hun blitt utsatt for noe, og dette noe er et overgrep. leser de spørsmålene før de svarer? «åh, var det overgrep det stod? jeg ble så distrahert av at en dame flørtet med meg da hun var full og alene på nachspiel i kort skjørt. hun flørtet med meg! wuhuu, la oss pule.»

«jo, sier jeg.»

undersøkelsen baserer seg på svarene til 505 menn. det er ikke så mange. jeg håper for alle menns skyld at disse 505 er en spesiell gruppe, der det av en eller annen grunn har havnet mange, mange forferdelige menn som ikke er representative for menn generelt på noen som helst måte. jeg håper at undersøkelsen ikke viser det sanne bildet. jeg håper at den ikke er representativ. jeg vil ikke måtte stille forferdelig generaliserende og urettferdige spørsmål til menn på samme måte som jeg ikke vil at kvinner skal måtte stilles slike spørsmål. jeg vil ikke at undersøkelsen skal være representativ.

men jeg frykter at den er det.

0 Responses to “unfinished sympathy”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

