halve jula

på lørdag satt jeg hjemme i den akkurat ominnredede leiligheten min og så på gullfisken. jeg er veldig førnøyd med at grandiosa-reklamen ikke vant, ikke minst fordi at reklamen fra blindeforbundet var utrolig bra. og så den snuppeluppeduppelilledilledallemosemosemsmsmsmfs golden retriver-valpen de hadde med opp på scenen, da! fikk et øyeblikk intenst lyst på hund (igjen …), men da jeg så utover min fullstendig hårløse og hvite stue, kom jeg på bedre tanker. det beste med gullfisken var det første pauseinnslaget, en utrolig morsom og rimelig alternativ versjon av de nye gitarkameratene (bare navnet får meg til å sovne) sin versjon av hallelujah. jeg husker ikke teksten, men det var noe elin tvedt sin eks, hvem faen er askil holm anyway og ekstrem tonejukking fra «alejandro». entertain.ing.
de nye gitarkameratene sin versjon av hallelujah er vel en slags cover av jeff buckley sin cover av leonard cohen sin original. det kan bare gå én vei. og som om denne sangen ikke har blitt ødelagt nok allerede, for eksempel gjennom utallige innledningsrunder av idol, var jeg vitne til en enda mer grusom seanse sist lørdag. jeg var på bursdagsfest hos sølvi (lite taktisk viser det ser i ettertid, da jeg våknet neste morgen med tre barberblad i halsen), og sølvi hadde fått gitar av maria. sølvi er lærer og hadde naturligvis invitert sine lærerkollegaer. fem lærere + gitar. right.

jeg tror det gikk mange timer, jeg er usikker. så mye haltende gitarspill og jamrende stemmer skal man lete lenge etter. jeg ble tidvis dratt med i dragsuget av synging, det er faktisk ganske vanskelig å la være å synge med, særlig hvis det kommer en sang som du helt bestemt mener at du synger best av alle. sangtekst etter sangtekst ble søkt opp nettet og vist på flatskjermen – en skikkelig sing-a-long-session. men da den gladkristne halleluja-stemningen nådde nye høyder under – ja, nettopp – hallelujah, da begynte jeg å melde med frøy som satt på en hytte i sirdal
maria, kjøp klær neste år. så kan vi heller ha moteshow og bedømme hverandre sånn som de gjør i america’s next top model. jeg vil være crazy tyra.

2 Responses to “halve jula”


  1. 1 Milla januar 23, 2007, kl. 1:35 pm

    Uten at det har noe med innlegget å gjøre, men jeg har en funny oversettelse til.

    «He was the first who took me hiking» oversatt med…
    «han var den første som tok meg med på haik».

    Selvfølgelig fra Six Feet Under. Hilsen midt i sesong tre.🙂

  2. 2 carys januar 26, 2007, kl. 10:27 am

    hehe, klassiker. jeg tror ikke mine sfu-dvder er tekstet av samme mann/dame, den heter i hvert fall ikke to føtter i graven eller hva det nå var.


Legg igjen en kommentar

