yes it’s fucking political

ny kategori – forvent irrasjonell, lite gjennomtenkt og opinionated edder og galle (av den typen jeg sprer rundt meg på fest).

i oslo hersker det ful(l)t kaos på t-banen. verkstedsarbeiderne har lansert sin meget effektive protest mot at vedlikeholdet av t-banevognene skal settes ut på anbud. de mener at arbeidsvilkårene vil forverres. slik går det jo ofte når ting privatiseres, man må JOBBE! for øyeblikket nekter verkstedsarbeiderne å jobbe overtid, noe som har ført til at 57 av 160 vogner ikke er i drift. togene kjører med fire vogner i stedet for to, og t-banebrukerne (me included) står som effin sild i tønne, tokyo style.
nok en gang befinner jeg meg mellom de berømte stolene prinsipp og realitet. i utgangspunktet er jeg enig med verkstedarbeiderne. de skal seff ha riktig lønn, de skal få forsvarlige arbeidstider, de skal ha overtidsbetalt, vi elsker sivil ulydighet jædijædijæ. men fy faen så kjipt det er for oss som bruker banen! jeg er jo rimelig ung og frisk, jeg skal klare meg, men hva med rullestolbrukere og folk med barnevogn? en annen ting er at jeg faktisk betaler 690 kr i mnd for a-kortet mitt. for what? forbanna latsabber av noen t-baneservicefolk! bit tennene sammen og jobb overtid som oss andre. jesus.
jeg vet ikke hvem som må ta saken fatt. ingrid, kanskje du kan peke meg i retning av riktig departement? minister? papirflytter? kopieringsassistent? kaffehenter? uansett registrerer jeg at bjørnøy gjerne vil at vi skal bruke bilen mindre og reise kollektivt. jeg ler en tørr latter mens jeg knepper opp jakken, tar av meg hansker og lue, stapper skjerfet i veska og trykker meg inn i den hvitløksstinkende, prompende menneskemengden som insisterer å lytte til musikk høyt fra mobilen sin. når naboen selger leiligheten, skal vi faen meg kjøpe den minst miljøvennlige bilen siden krigen og kjøre inn i sporveienes verkstedshall og ruse motoren til de kveles.

6 Responses to “yes it’s fucking political”


  1. 1 Finn Olav november 14, 2006, kl. 11:08 am

    Riktig adresse for å henvende seg er:
    Samferdselsbyråd Petter N. Myhre
    Oslo Sporveier T-banedrift AS (http://www.sporveien.no/templates/Page____466.aspx)

    Så litt om bakgrunnen for manglende overtidsjobbing. Alle enheter i det som før het Oslo Sporveier (selskapet er splittet så grundig opp at jeg har mistet helt oversikten) har forbedret sine økonomiske resultat, punktlighet og omdømme betydelig de siste årene. Ikke enkelte av enhetene, f. eks. verkstedenheten og trikken, har dett vært muliggjort av at de ansatte har stått på og jobbet vanvittig med overtid og ventet med å ta ut ferie. Selvfølgelig har de fått betalt for dette, men den totale arbeidbelastningen har sannsynligvis blitt litt i overkant for flere.

    Takken for denne innsatsen er at eieren (Oslo kommune) splitter opp selskapene, angriper de ansattes opparbeidede rettigheter og truer med konkurranseutsetting. Jeg skjønner godt at en del begynner å bli lei…

    FO

  2. 2 Ingrid november 14, 2006, kl. 2:13 pm

    Med alt for få ansatte i forhold til vaktturnuser etc. baserer Oslo sporveier som arbeidsgiver seg på at de ansatte MÅ jobbe overtid. De betaler en grunnlønn som gjør at overtid ikke er en luksus man kan påta seg ved leilighet og ønske, men et nødvendig onde for en normal månedslønn. Å sette utnyttelse i system på denne måten er de helt sikker ikke alene om i arbeidslivet. At flere har like kjipe betingelser er imidlertid ingen grunn til at en gruppe ikke skal ha lov til å bruke lovlige virkemidler for å få fram sitt poeng.

    Såklart its fucking political, det er jo hele vitsen. Ta det som en hint at byråden du skal henvende deg til kommer fra FrP.

  3. 3 ellen november 14, 2006, kl. 2:57 pm

    trodde frp var ganske frempå når det gjelder populære, stemmesankende saker som kollektivtransport. men at de bryr seg om politiske virkemidler, er vel mindre sannsynlig.

    jeg tenkte jeg skulle understreke disclaimeren om at Anger management er en usaklig kategori, men det blir egentlig bare litt pinlig. inntil videre sier jeg ja til trange t-banevogner.

  4. 4 strangerinsweden november 14, 2006, kl. 8:35 pm

    Siden jeg ikke jobber for Oslo Sporveier har jeg en mer prosaisk kommentar: Stand up and fight, consumer! http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/11/14/482943.html

  5. 5 Finn Olav november 15, 2006, kl. 3:52 pm

    Helt enig med forbrukerombudet. Og hva reisegarantien?

    http://www.sporveien.no/templates/Page.aspx?id=166

    Spes. punkt 12 kan bli dyrt for dem nå om dagen…

  6. 6 ellen november 15, 2006, kl. 5:20 pm

    i dag var consumeren veldig klar til kamp, men det var plutselig ikke noe å kjempe for … sitteplass på banen, null trengsel, alldeles strålende. tipper det var noen biler som fikk kjørt seg i dag, ja.


Legg igjen en kommentar

