all-time low

på fredag vasket vi klær. for å vaske klær i vaskekjelleren må man først reserve vasketid ved hjelp av en tavle som henger på veggen i vaskekjelleren. det er en enkel nok sak, man bruker en nøkkel til å låse fast en duppedings med leilighetsnummeret til tavlen under ønsket dato og maskinnummer. så bruker man maskinene innen gitt tidsrom. på fredag hadde vi vasketid fra fire til åtte på kvelden. mellom seks og halv sju går jeg ned for å flytte to ferdige vasker fra de to maskinene vi disponerer, over i tørketrommelen, og for å sette på de to siste vaskene. det jeg finner når jeg kommer ned, er de to ferdige vaskene pent plassert i en klestrilleting som er til disp i vaskekjelleren, og noen andre sine vasker i MINE vaskemaskiner.
jeg vil gjerne skyte inn at det ikke er meningen to come over all narvestad her, men det finnes faktisk kjøreregler for bruk av vaskekjeller og maskiner som andre disponerer. man venter til folk er ferdige, og så spør man.
siden jeg ikke har for vane å reagere med spontant sinne, registrerer jeg at de to tyvvaskene har cirka en halvtime igjen hver, og at vi fint rekker våre siste maskiner før tiden vaskekjelleren stenger selv om jeg lar tyvvaskene kjøre ferdig. naboen blir skikkelig provosert og mener at vi bør stoppe maskinene og ta ut klærne med såpe og alt, men det ender med at vi lar dem bli ferdige. jeg tenker likevel at noe må jeg jo si til disse frekkasene, så jeg skriver en lapp med følgende beskjed:

«vet ikke om du er klar over at jeg fortsatt har vasketid og mer klær igjen å vaske. neste gang jeg finner klær i maskinen i min vasketid, kommer jeg til å stoppe maskinen og ta dem ut.»

synes egentlig det var en ganske pen og pyntelig melding. på vei ned i vaskekjelleren er jeg fullstendig klar til kamp hvis det skulle komme til det. man må jo velge sine slag, og litt munnhuggeri er bare gøy.
vi vasker ferdig klærne våre i ro og mak. ikke noe tegn til maskintyvene, klærne deres ligger nå i klestrilletingen med nevnte lapp på toppen av haugen, og der ligger de når vi går opp etter å ha hentet siste vask.
cue neste morgen. naboen gjør seg klar til å gå ned i leiligheten sin for å skrive oppgave, og jeg er på vei ned i byen for å treffe sølvi brekk. står på banen da telefonen ringer:
naboen: har du gjort noe med dørmatten min?
jeg: nei. hvordan det?
naboen: den er borte.
jeg: ookeii…
naboen: jeg har lett i hele etasjen, sett i trappene og ned over rekkverket.
naboen og jeg: maskintyvene!

naboen hadde ikke fjernet duppedingsen med leilighetsnummeret fra tavlen… jeg syns jeg ser dem: fy faan, a, lissom dem bare trur dem kan skrive sånne lapper til oss. jævla streite kvinnfolk (de skulle bare visst…)!
jeg kan bare si følgende: kunne de ikke i hvert fall gjort det skikkelig, kastet litt egg på vinduet og kjørt en solid ring-på-spring!

Legg igjen en kommentar

