the end of an era

i går ble jeg ferska av nrk. kom ut av heisen akkurat da lisenskontrolløren var ferdig hos gæmlisnabokonen med blått hår (som soler seg toppløs på balkongen sin. mentale bilder jeg ikke trenger…). jeg låste opp døren, og siden naboen hadde slått på tven, kom tv2s debatt om den spekulative mette-marit-dokumentaren blæmrende ut i gangen. «heisann, driver og oppdaterer adresselistene våre».

sukk. jeg klarer jo ikke lyve. innerst inne er jeg jo en god sosialdemokrat som setter pris på nrk og programmene deres (re tv2s spekulative mette-marit-dokumentar). men hvor prinsippfast skal man måtte være? har fortsatt «rune glass» lagret på mobilen etter den gangen rune kom og tok med seg stuevinduet mitt ned i bilen klokken seks en tirsdagsmorgen. hamre, hamre, tusen kroner, see you. onkelen min som jobber i kommunen, synes ikke den historien var morsom.

6 Responses to “the end of an era”


  1. 1 Anonym august 23, 2006, kl. 8:03 pm

    Oisann, det der var kjipt ass. Selv har vi klart oss i vel ti år uten å betale lisens. Det er sånn ca. 2039,04 * 10 = 20390,40 kroner. Omtrent det et nytt TV koster. Så kjøper vi oss ny TV snart, så er det ikke surt om vi må betale lisens.

    Nå bor vi jo i første etasje med innsyn fra gateplan rett inn på det herlige, snart tjue år gamle fargefjernsynet med en fjernkontroll som bare halvveis virker. Så det er jo stor sannsynlighet for at de fersker oss. Vel. Håper de kontrollerer strøket i ukedagene, da er jo vi 22,2 mil unna – så da kan de bare glemme det.

  2. 2 Cecilie august 24, 2006, kl. 8:14 pm

    Ja utrolig kult at folk *med inntekt* (det håper jeg du har klart å skaffe deg etter ti år med unnasluntring) ikke gidder å betale for seg og dermed på ærlig vis kunne klage over hva som er på tv. Og hva er det med Anonyme innlegg? Leser du ikke debattsidene i Aftenposten? Veganere og anarkister!

    Ellen, du kan ikke ha en blog hvis du ikke klarer å piske opp litt diskusjon. Du må gå i dialog med folket. Dette er mitt spede forsøk på å bringe debatten ned på det nivå den fortjener.

  3. 3 carys august 25, 2006, kl. 8:38 am

    rollen som opppisker må nok foreløpig fylles av deg. jeg har store nok problemer med å lære meg å legge ut bilder i postene.
    men helt enig, anonyme poster er for pingler. ja, og tydeligvis veganere og anarkister.

  4. 4 carys august 25, 2006, kl. 8:38 am

    oppisker med to p-er, seff…

  5. 5 Anonym august 25, 2006, kl. 8:01 pm

    Nå gjorde jeg jo detektivoppgaven om å finne den anonyme relativt enkel ved at jeg skrev at vi, bodde i første etasje med innsyn og at vi pendlet ukentlig. Kanskje enklere for Ellen, siden hun akkurat har vært på besøk i denne førsteetasjen.

    Derimot er det nok verre for detektivene i nrk å finne ut hvem vi er, men de jobber nok fulltid med å finne ut hvem de der kjeltringene i første etasje som har sluntret unna minst tjue tusen kroner er. Det regner jeg hvertfall med.

    Nå skal det også legges til at jeg har vært paranoid pga. det overnevnte i alle disse årene. Jeg går knapt utenfor døren, hvertfall ikke uten å kamuflere meg. Og jeg ser bare på fjernsynet om natten.

  6. 6 Cecilie august 27, 2006, kl. 9:08 pm

    ok, det hørtes ut som 20.000 bortkasta kroner! Jeg har ikke hatt tv på en stund av litt kompliserte grunner, men har arvet et som skal ankomme i løpet av et par uker. Når de ringte fra lisensinnkrevningssentralen her i Sverigelandet for to uker siden og jeg forklarte situasjonen så ble hun dama i andre enden:

    1. Genuint overrasket over at jeg sa at jeg hadde tv

    og

    2. Trodde ikke et sekund på at jeg ikke hadde det her og nå. Hun sa bare: ooookei, men da setter jeg at du skal skaffe deg tv 30 september.

    Det er iallefall min teori. Som noen som tjener til sitt daglige brød ved å jobbe for public service kanalene så kan jeg liksom ikke lyve om dette. Og jeg syns at en drøy femmer om dagen for kvalitetstv er billig. Også er jeg jo ganske glad i hamburger.


Legg igjen en kommentar

