datamaskinens mystiske indre

i dag kom det en mann fra dell som skulle fikse dvd-stasjonen på pcen min på jobben. han var veldig ung. jeg trodde jeg tilhørte gruppen med de yngste yrkesaktive i norge. dette viser seg å være helt feil. ganske kjekk var han også, særlig da han viste seg å være en ypperlig servicemann – det tok ham to minutter å vippe ut stasjonen og sette inn en ny. som funket. jeg tror trygt vi kan si at jeg tiltrekkes av folk som kan det de driver med. enkelte vil kanskje synes det er litt rart at jeg blir så imponert av at en servicemann klarer å skifte en dvd-stasjon, men nummer én: vi vet alle at det faktisk er de færreste servicemenn som vet hva de holder på med, og nummer to: for oss som bruker samlebegrepet «harddisken» om den store boks-tingen på gulvet / under skjermen, der «harddisken» defineres som en innfløkt floke av kort, ledninger og magiske forbindelser som får skjermen til å vise gøye ting (hva synes du om de anførselstegnene, øystein?), og ikke som et kabinett som inneholder diverse komponenter og stasjoner, er det like imponerende hver gang en person klarer å dra ut én hel del fra boksen, en del vi ikke egentlig visste var en egen, individuell del. you dig?

0 Responses to “datamaskinens mystiske indre”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

