på leting etter et ord

leser zadie smiths on beauty for tiden. ganske bra. fem eselører så langt. hvis noen har tenkt å lese henne, bør de lese henne på engelsk. den første boken, white teeth, er alldeles fryktelig dårlig oversatt. grøss og gru. det er ikke samme oversetter som har oversatt on beauty, men nå tør jeg ikke nærme meg smith på norsk. som mr. darcy ville sagt: my good opinion once lost is lost forever.

enough with the wannabe-litteraturviter (det ble tross alt bare grunnfag) – poenget mitt er et sitat fra on beauty som jeg gjerne vil dele. det står på en button som henger på en korktavle i huset til hovedpersonfamilien (hovedfamilien?).

i myself have never been able to figure out precisely what feminism is. i only know that people call me a feminist whenever i express sentiments that differentiate me from a doormat.

helt herlig. hvis jeg hadde sagt dette, kan dere jo tenke dere reaksjonen. hva kalles dette? paradoks? ironi? meta?

1 Response to “på leting etter et ord”


  1. 1 Cecilie august 17, 2006, kl. 8:42 pm

    Jeg tror man kaller det ‘one heck of a big button’.


Legg igjen en kommentar

